Audi e-tron - SUV,
który odmienia klasę premium

Audi e-tron - SUV,
który odmienia klasę premium

Czysty i wydajny napęd elektryczny, najnowocześniejsza technologia, elegancka stylistyka i praktyczne, luksusowe wnętrze – elektryczny SUV Audi to mocny debiut marki w klasie aut napędzanych prądem.

Do 2025 roku w gamie Audi pojawi się 20 modeli elektrycznych i hybrydowych. To absolutna rewolucja, która będzie postępować w ekspresowym tempie. Rozpoczął ją model e-tron – imponujący SUV o w pełni elektrycznym napędzie. To pierwsze tego typu auto w gamie Audi.


Elektryzujący SUV

Elektrycznego SUV-a Audi zbudowano na płycie podłogowej, której integralną częścią jest bateria wysokonapięciowa będąca źródłem mocy dla dwóch silników. Jeden umieszczony jest przy przedniej, a drugi przy tylnej osi – każdy z nich odpowiada za

napędzanie jednej osi. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się stworzyć inteligentny napęd quattro bez konieczności zastosowania ciężkiego wału napędowego. Łączna moc maksymalna silników elektrycznych wynosi 408 KM. Jednak dla klientów to nie ona jest najważniejsza w przypadku samochodów elektrycznych.

Przed skonstruowaniem e-trona Audi bardzo dokładnie zbadało potrzeby swoich i nowych klientów. Z przeprowadzonych ankiet wynikało jasno, że satysfakcjonującym zasięgiem auta na prąd jest 400 km. I właśnie tyle SUV Audi potrafi przejechać na jednym ładowaniu.

Audi e-tron. Doskonałe prowadzenie.

Zastosowanie wydajnej baterii zaowocowało czymś jeszcze. Szybkie ładowanie mocą aż 150 kW pozwala zapełnić baterię prądem w mniej niż pół godziny (do 80 proc.). Największe ograniczenia samochodów elektrycznych właściwie nie istnieją w Audi e-tron. To jednak nie koniec.

Inżynierowie zrobili wszystko, by przestrzeń dla kierowcy i pasażerów nie była ograniczona przez wydajną baterię. Efekt jest bardziej niż zadowalający. Mierzący 4,9 m SUV ma prawie 3-metrowy rozstaw osi (2,93 m). Zapewnia to pełen komfort podróżowania zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dodatkowo bagażnik e-trona ma 660 l pojemności. Po złożeniu tylnych foteli przestrzeń bagażowa rośnie do imponujących 1725 l.

Przewaga dzięki technice


Audi e-tron ma cechy charakterystyczne dla wszystkich SUV-ów marki – idealne proporcje nadwozia, masywną, mocno osadzoną na kołach sylwetkę, ostro zarysowane, eleganckie przetłoczenia i luksusowe wnętrze. E-tron przemawia językiem stylistycznym Audi, ale ma coś, czego do tej pory nie miał żaden inny SUV na rynku.

Klasyczne lusterka zastąpiono idealnie wkomponowanymi w zarys karoserii kamerami. Obraz wyświetlany jest

na dotykowych ekranach OLED zamontowanych w przednich drzwiach.
Takie rozwiązanie jest nie tylko efektowne, ale i efektywne – nie ma tu mowy o martwym polu. Kierowca może modyfikować obraz wyświetlany na ekranach wedle własnych potrzeb. Do wyboru są trzy widoki dostosowane do sytuacji na drodze: autostradowy, przeznaczony do skręcania oraz do parkowania. To jednak nie koniec. W e-tronie zastosowano szereg innych rozwiązań technologicznych, które składają się na obraz jednego z najinteligentniejszych samochodów na rynku.

  • Audi e-tron. Fot. materiały partnera

  • Wnętrze Audi e-trona zostało tak zaprojektowane, aby połączyć innowacyjność i praktyczność. Fot. materiały partnera

  • Lusterka wsteczne w formie kamer. Fot. materiały partnera

  • Audi e-tron - pierwszy z elektrycznej rodziny. Fot. materiały partnera

  • Nowe Audi e-tron - nowoczesny napęd. Fot. materiały partnera

  • Zaawansowany e-tron route planner pozwala zaplanować trasę. Fot. materiały partnera

Znany z innych modeli Audi system pre sense 360 sprawia, że e-tron to jedno z najinteligentniejszych aut na rynku. Kamery bez przerwy obserwują otoczenie i błyskawicznie reagują na niebezpieczne sytuacje. E-tron zachowuje bezpieczną odległość od poprzedzających samochodów, sam hamuje w awaryjnych sytuacjach i ostrzega przed możliwością kolizji.

SUV Audi jest ponadto w pełni skomunikowany ze światem dzięki Audi connect. Jedną z funkcji systemu jest e-tron route planner, który pozwala zaplanować optymalną trasę, mając na uwadze natężenie ruchu i lokalizację stacji ładowania. Przed rozpoczęciem podróży auto samo obliczy, ile czasu i gdzie najlepiej spędzić na przerwach na ładowanie.

Reklama

Popis inżynierów - wydajny napęd elektrycznego SUV-a Audi
Audi e-tron to pierwszy model z nowej, elektrycznej rodziny, którą Audi lada chwila wprowadzi na drogi na całym świecie.

Popis inżynierów - wydajny napęd elektrycznego SUV-a Audi

Premierowy SUV to prawdziwa rewolucja w segmencie premium – w tej klasie nie było jeszcze tak zaawansowanego technicznie samochodu. Napęd Audi e-tron to inżynieryjne dzieło sztuki.

Audi e-tron to samochód w pełni elektryczny, a na jego potrzeby w Ingolstadt opracowano zupełnie nowy napęd. Efektem prac inżynierów Audi jest zastosowanie dwóch silników elektrycznych, umieszczonych na przedniej i tylnej osi. Jest to tzw. układ modularny, gdzie jednostka umieszczona z przodu ma mniejszą moc, a ta z tyłu większa. Oba silniki mają swoje skrzynie biegów o stałym przełożeniu, wynoszącym 9,2. Dzięki takiemu rozwiązaniu oraz nowoczesnemu i skomplikowanemu sterownikowi rozdziałem mocy, możliwe było osiągnięcie innowacyjnego układu quattro, bez konieczności stosowania wału napędowego. Reakcja systemu w przypadku napędu więcej niż dwóch kół wynosi zaledwie 5 ms!

Przy normalnej jeździe (w uniwersalnym trybie „D”) kierowca ma do dyspozycji 125 kW mocy generowanej z przedniego silnika oraz 140 kW tylnego. Razem daje to więc 265 kW, czyli około 360 KM. Taki układ pozwala rozpędzić auto maksymalnie do 200 km/h, a pierwszą setkę osiągnąć w nieco powyżej 6 sekund . Pozwala to na wielokrotne, bez strat energii, przyspieszenie ze startu zatrzymanego do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 200 km/h. Warto też wspomnieć o maksymalnym momencie obrotowym, który w tym przypadku wynosi 580 Nm i jest dostępny praktycznie w całym zakresie prędkości obrotowej.

  • Audi e-tron. Fot. materiały partnera

  • Audi e-tron. Fot. materiały partnera

  • Audi e-tron. Fot. materiały partnera

  • Audi e-tron. Fot. materiały partnera

To jednak nie wszystko, co Audi e-tron potrafi. Po wybraniu sportowego trybu jazdy „S” moc podskoczy do 300 kW (ok. 408 KM) i aż 664 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Audi e-tron od 0 do 100 km/h przyspiesza wyraźnie poniżej sześciu sekund. Nowoczesny układ e-trona może pracować na „pełnych obrotach” przez 8 sekund.

Tak mocne silniki elektryczne potrzebują wydajnych akumulatorów. Audi podkreśla, że e-tron gotowy jest na każdą podróż i nada się nie tylko do przejażdżek po mieście. To pełnoprawny, uniwersalny SUV. Może przejechać powyżej 400 kilometrów na w pełni naładowanych akumulatorach.

Audi e-tron. Zawsze w zasięgu.

Co równie ważne, Audi e-tron obsługuje technologię szybkiego ładowania, a nawet idzie krok dalej niż dotąd dostępne na rynku elektryki. Audi e-tron jest pierwszym samochodem z możliwością ładowania mocą aż 150 kW w stacjach wykorzystujących europejski standard CCS. Dzięki temu Audi e-tron może zostać naładowane do 80 proc. w 30 minut, a do 100 proc. w 50 minut. A co jeśli nie mamy dostępu do aż tak potężnej ładowarki? Auto będzie można podłączyć do sieci przez standardowy system ładowania Compact o mocy do 11 kW lub opcjonalny o mocy do 22 kW. Zakładając prawie pełne rozładowanie akumulatorów to czas ładowania do 80 proc. wyniesie odpowiednio 8,5 oraz 4,5 godz.

Audi słynie z rozbudowanych usług typu connect w swoich samochodach, a dla e-trona przygotowano kilka przydatnych funkcji. Będzie istniała możliwość zaplanowania czasu ładowania w konkretnych godzinach. Wszystko po to, aby w razie niższych opłat w taryfie nocnej, auto było ładowane

w określonym czasie. Poza tym przy wyznaczaniu trasy przejazdu uwzględniane jest natężenie ruchu oraz położenie pobliskich ładowarek na trasie do wyznaczonego celu.

Trzeba też wspomnieć o systemie odzyskiwania energii z rekuperacji. Do wyboru są tutaj trzy tryby. W stopniu najniższym, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia pojazd porusza się swobodnie, bez wytwarzania momentu obrotowego. W stopniu najwyższym z kolei, elektryczny SUV wyraźnie redukuje prędkość – kierowca może zwalniać i przyspieszać posługując się wyłącznie pedałem gazu.

Przeciążenia do których układ działa bez włączania układu hamulcowego to 0,3G. Po przekroczeniu tej wartości z pomocą przychodzi układ hamulcowy, który wspomaga proces hamowania. Co ciekawe wybierając siłę rekuperacji, a tym samym jej efektywność możliwe jest włączenie trybu żeglowania. W tym przypadku auto porusza się bez udziału systemów odzysku energii czy innych systemów.





Audi testowało tryb rekuperacji
na słynnym szczycie Pikes Peak.


Na 31. kilometrze zjazdu, elektryczny SUV przesyła już tyle energii z powrotem do akumulatora, że ta wystarcza na ponowne pokonanie mniej więcej takiego samego dystansu. Różnica wysokości rzędu ok. 1900 metrów dostarcza niezbędnych do tego warunków. Audi potrafi odzyskać nawet 70 proc. energii, co jest nieosiągalne dla żadnego samochodu produkcyjnego.

Reklama

Imponujący komfort klasy premium
Audi e-tron nie idzie na kompromisy
w żadnym aspekcie.

Imponujący komfort klasy premium

Nowy, elektryczny SUV może się pochwalić nie tylko przełomowym napędem, osiągami i dopracowaną w najdrobniejszym szczególe aerodynamiką. To pełnoprawne auto klasy premium – z wyposażeniem i systemami z najwyższej półki.

Audi e-tron to naprawdę spory SUV. Mierzy 490 cm długości, 191,2 cm szerokości oraz 161,2 cm wysokości. Dzięki dużemu rozstawowi osi – 2928 mm – Audi e-tron oferuje mnóstwo miejsca dla pasażerów i ich bagaży. Przestronny bagażnik "połknie" aż 660 l, a jeżeli złożymy tylną kanapę, to wzrośnie do 1725 l.

Na pokładzie wygodnie może podróżować 5 osób. Nikt nie powinien narzekać na brak miejsca na nogi i nad głową, bo Audi pod tym względem to ścisła czołówka segmentu.

Co ważne, z tyłu dostajemy niemalże płaską podłogę, bo e-tron nie posiada, charakterystycznego dla klasycznych modeli, tunelu środkowego. Właśnie dlatego nawet pasażer, który będzie siedział pośrodku tylnej kanapy może podróżować komfortowo.

Elegancki i minimalistyczny projekt wnętrza z dwoma ekranami w konsoli centralnej i wirtualnym kokpitem przed oczami kierowcy znamy bardzo dobrze z najnowszych modeli producenta. Choćby flagowych A8 czy Q8.

Wykorzystane w Audi e-tron materiały to najwyższa motoryzacyjna półka - przykładowo, skóra Valcona czy ciemne, szczotkowane aluminium. Przeszycia na siedzeniach oddają motyw obwodów elektrycznych. Wyraźnie wyróżniają się opcjonalne szwy i lamówka w kolorze pomarańczowym, czerpiące inspirację z systemów wysokiego napięcia. E-tron jest także wyposażony w nastrojowe oświetlenie kabiny, a logo modelu na desce rozdzielczej jest delikatnie podświetlane.

Na pokładzie Audi e-tron zachwyca nie tylko jakość wykonania i dbałość o najdrobniejsze szczegóły. E-tron jest niemal doskonale wyciszony. Sam samochód emituje jedynie dźwięk toczących się opon i ciche brzęczenie silników elektrycznych. Audi słynie z dbałości o komfort akustyczny, w e-tronie karoseria jest więc dźwiękoszczelna, a wszystkie łączenia zostały dodatkowo uszczelnione. Przy 85 km/h w ogóle nie słychać wiatru, a pasażerowie mogą ze sobą rozmawiać bez podnoszenia głosu nawet przy prędkościach autostradowych.

  • Audi e-tron - wyjątkowa stylistyka. Fot. materiały partnera

  • Duża przestrzeń zachwyca minimalistycznym designem. Fot. materiały partnera

  • Audi e-tron fot. materiały partnera

  • Luksusowe wnętrze Audi e-tron. Fot. materiały partnera

  • Audi e-tron fot. materiały partnera

  • Audi e-tron fot. materiały partnera

  • Wirtualne lusterka zewnętrzne w Audi e-tron fot. materiały partnera

Kompletną nowością, jaką Audi e-tron wprowadza na rynek są wirtualne lusterka zewnętrzne. To pierwszy seryjnie produkowany samochód wyposażony w takie rozwiązanie. Małe kamery zostały umieszczone na płaskich wspornikach lusterek. Obraz z nich jest cyfrowo przetwarzany i wyświetlany na 7-calowych ekranach OLED o wysokim kontraście.

To nie tylko futurystyczny wygląd, ale także walory praktyczne. Funkcja dotykowa pozwala kierowcy na wprowadzanie różnych ustawień. Detale obrazu można przesuwać, tak by uzyskać właściwe pole widzenia, można je również powiększać i pomniejszać. W systemie MMI kierowca może wybrać jeden z trzech widoków odpowiadających różnym sytuacjom drogowym – ustawienie autostradowe, ustawienie do skręcania i ustawienie do parkowania.

Audi e-tron. Wirtualne lusterka

Do rozbudowanych usług typu connect w nowoczesnych samochodach zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Auta coraz częściej informują nas o pogodzie, korkach czy cenach na stacjach paliw. W modelu e-tron Audi postawiło jednak kolejny krok naprzód. Zaawansowany e-tron route planner pozwala

zaplanować trasę. Uwzględniając lokalizację stacji ładowania, czas potrzebny na doładowanie akumulatorów i ruch na drogach, system pomaga zawczasu przewidzieć wszystkie przystanki. Z takim asystentem Audi e-tron staje się idealnym samochodem na długie podróże i codzienne przejazdy.

Audi e-tron route planner
Pozwala zaplanować trasę, uwzględniając lokalizację stacji ładowania, czas potrzebny na doładowanie akumulatorów i ruch na drogach
Wirtualne lusterka boczne
braz rejestrowany przez kamery jest przenoszony na ekrany OLED na przednich drzwiach. Funkcja dotykowa pozwala kierowcy na wprowadzanie różnych ich ustawień
Siedzenia
Przeszycia na siedzeniach oddają motyw obwodów elektrycznych. Wyraźnie wyróżniają się opcjonalne szwy i lamówka w kolorze pomarańczowym
Kierownica
Prowadzący manetkami przy kierownicy może samodzielnie ustawić jeden z trzech stopni rekuperacji podczas
Tablica rozdzielcza
Logo e-tron na tablicy rozdzielczej jest podświetlone
Audi virtual cockpit
Zadaszenie nad standardowo montowanym kokpitem Audi virtual cockpit, którego wyświetlacz wygląda jakby swobodnie zawisł w przestrzeni
Środkowa konsola tunelu
Podnóżek ze zintegrowaną dźwignią zmiany biegów wydaje się unosić nad konsolą. Lekkość i wydajność są połączone w jeden

Nikogo chyba nie zdziwi fakt, że Audi e-tron jest wprost naszpikowane inteligentnymi systemami wsparcia. Pierwszy SUV z nowej elektrycznej rodziny garściami czerpie od swoich bardziej klasycznych braci i jest wyposażony praktycznie we wszystko, co marka ma do zaoferowania. Lista liczy kilkadziesiąt pozycji! Wyróżnić chcielibyśmy przede wszystkim system pre sense 360.

Nieustannie monitoruje on otoczenie, ostrzegając i przyhamowując samochód w niebezpiecznych sytuacjach. Systemy wsparcia pomagają wykrywać zagrożenia, które mogą umknąć uwadze kierowcy. Adaptacyjny tempomat pozwala zachować bezpieczną odległość od innych aut, a asystent wydajności pomaga zaplanować trasę tak, by jak najlepiej wykorzystać energię akumulatorów.

Reklama

Przyszłość jest dziś - dlaczego nie trzeba się już bać samochodów elektrycznych
Audi e-tron to wzór nowoczesnego samochodu elektrycznego.

Przyszłość jest dziś - dlaczego nie trzeba się już bać samochodów elektrycznych

Audi e-tron to wzór nowoczesnego samochodu elektrycznego.

Nowy SUV przełamuje stereotypy na temat elektryków i kasuje wady aut tego typu. Europejski rynek potrzebował takiego modelu.

Jeszcze do niedawna samochody elektryczne były ciekawostką, skierowaną do największych zapaleńców. Posiadanie elektryka wiązało się bowiem z szeregiem wyrzeczeń – mały zasięg pozwalał tylko na jazdę po mieście, w Europie nie było stacji szybkiego ładowania, baterie zajmowały dużo miejsca przez co cierpiał bagażnik

i miejsce dla pasażerów, a wysoka masa odbijała się negatywnie na prowadzeniu. Nawet stylistyka aut elektrycznych odstraszała wielu potencjalnych klientów, bo te wyglądały bardziej jak futurystyczne statki kosmiczne, a nie klasyczne samochody. To się jednak zmieniło.

Rewolucja w segmencie samochodów elektrycznych zaczęła się oczywiście w Stanach Zjednoczonych za sprawą Elona Muska i jego Tesli Motors. Wizjoner z RPA „odczarował” elektryki i sprawił, że zaczęły interesować szerokie grono kierowców. Prawdziwy potencjał, jaki drzemie w e-autach pokazali jednak europejscy producenci klasy premium, którzy w tym roku wypuścili na drogi kilka bardzo ciekawych modeli. Najlepszym przykładem nowoczesnego samochodu elektrycznego jest Audi e-tron.

Audi e-tron to pierwszy w pełni elektryczny samochód spod znaku czterech pierścieni. Potężnie zbudowany sportowy SUV umiejętnie łączy dużą przestrzeń z komfortem samochodu luksusowego. W niemieckim SUV-ie nie ma już mowy o żadnych kompromisach. Cała przestrzeń bagażowa wynosi 660 l (w tym 600 l bagażnik i 60 l przestrzeń pod przednią maską a po złożeniu tylnej kanapy aż 1725 l. Sama kanapa, pod względem miejsca na głowę i nogi, to ścisła czołówka segmentu. Duży rozstaw osi i brak tunelu środkowego zapewniają komfortowe podróżowanie nawet 5 osobom na pokładzie.

  • Bagażnik ma 660 litrów pojemności. Po złożeniu tylnych foteli przestrzeń bagażowa rośnie do imponujących 1750 litrów. Fot. materiały partnera

  • Audi e-tron. Fot. materiały partnera

  • Nowe Audi e-tron - nowoczesny napęd. Fot. materiały partnera

  • Audi e-tron to pierwszy seryjnie produkowany samochód wyposażony w wirtualne lusterka boczne. Fot. materiały partnera

  • Detale obrazu można przesuwać, tak by uzyskać właściwe pole widzenia, można je również powiększać i pomniejszać. Fot. materiały partnera

Elektryczne Audi nie idzie też na żadne ustępstwa pod względem wykonania i wyposażenia. Projekt wnętrza bezpośrednio nawiązuje do najwyższych modeli producenta, a wykorzystane materiały to klasa sama w sobie. Imponuje także lista dostępnego wyposażenia, bo Audi e-tron to pełnoprawny przedstawiciel klasy premium i oferuje praktycznie wszystko, co marka z Ingolstadt ma do zaoferowania. Kierowca otrzymuje do dyspozycji dziesiątki zaawansowanych systemów zwiększających komfort i bezpieczeństwo w czasie jazdy. Warto tu wymienić wirtualne lusterka boczne, system pre sense 360 i e-tron route planner, który pozwala zaplanować trasę z uwzględnieniem stacji szybkiego ładowania.

Za kierownicą Audi e-trona można także zapomnieć o tradycyjnych ograniczeniach samochodów elektrycznych. Dwa elektryczne silniki – z przodu i z tyłu – generują łączną

moc systemową na poziomie nawet 300 kW, rozpędzając tego pełnowymiarowego SUV-a od 0 do 100 km/h w niespełna 6 sekund. W odróżnieniu od tradycyjnych jednostek silników spalinowych w Audi e-tron maksymalny moment obrotowy jest dostępny od razu, zapewniając wyjątkowe wrażenia już przy ruszaniu.

Kierowca nie musi się także przejmować zasięgiem, bo na pełnych akumulatorach Audi e-tron pokona ponad 400 km. To wartość zmierzona wg restrykcyjnej normy WLTP. E-trona będzie można szybko doładować, bo to pierwszy samochód na rynku, który obsługuje szybkie ładowarki o mocy 150 kW. Dzięki temu SUV-a naładujemy do 80 proc. w 30 minut, a do pełna w zaledwie 50 minut. Co ważne, ładowanie jest proste i nie musi się odbywać za pomocą specjalistycznej ładowarki. Audi e-tron można podłączyć także do domowego gniazdka czy instalacji w garażu .

Audi e-tron. Na każdą porę roku

Mapa Europy w ostatnich latach zapełniła się punktami szybkiego ładowania. Również w Polsce znajdziemy ich już sporo. Umiejscowione są głównie w miastach, ale coraz częściej zaczynają się także pojawiać na trasach szybkiego ruchu. Kierowca samochodu elektrycznego nie jest już ograniczony do krótkich przejażdżek po mieście.

Żeby udowodnić, że e-tron jest gotowy do dołączenia w ofercie producenta do uznanych na całym świecie,

Audi przeprowadziło szereg wyczerpujących testów. Prototyp Audi e-tron sprawdzano w chłodach Skandynawii i w upale Afryki, na ogromnych wysokościach najwyższych gór Azji i na północnej pętli toru Nurburgring, w korkach chińskich miast i na amerykańskich autostradach. Temperatury podczas testów wahały się od -20 do +50 stopni. 250 przedprodukcyjnych e-tronów pokonało łącznie 5 milionów km, a na drogach spędziło 85 tysięcy godzin. Po tak wyczerpujących próbach e-tron jest gotowy, żeby wyjechać na drogi na całym świecie.

Reklama